Zo verkoop je alles

Wil je binnenkort iets gaan verkopen, gebruik dan deze tips!

Cijfers

Dat €19.99 aantrekkelijker is dan €20 weet iedereen, maar met cijfers werken stopt daar niet. Voeg een extra optie toe die de optie die je wil verkopen beter laat lijken. Dit kan je op 2 manieren doen:

  • Een even hoge prijs waardoor het lijkt alsof de keuze die je wil verkopen veel beter lijkt. Doe dat om een effect van ‘’dan kan ik net zo goed de andere optie pakken’’ te creëren, geef iets extra’s voor een relatief klein bedrag.
  • Een torenhoge prijs voor een ander product. Dit kun je als afschrikeffect gebruiken, mensen gaan dan sneller denken dat je goedkopere optie een koopje is, omdat het in vergelijking heel goedkoop is.

Geef eerst iets weg

Onderzoek heeft bewezen dat je iemand iets makkelijker kan verkopen als je hem eerst een dienst verleent. Geef bijvoorbeeld eerst een kop koffie weg, je klant gaat dan denken dat hij bij jou in het krijt staat, waardoor hij sneller geneigd is jouw product te kopen.

Anders formuleren

Het is aantrekkelijker voor een klant om iets te kopen als je dat kopen anders verwoord. Veel bedrijven adverteren door te vertellen wat je allemaal krijgt als je een product koopt. Maar probeer eens om het anders te verwoorden: wat loop je allemaal mis als je een product niet koopt? Iets mislopen lijkt erger dan iets wel krijgen, waardoor mensen sneller denken dat ze jouw product nodig hebben.

Exclusiviteit

Maak iets exclusief, dan zijn er altijd mensen die het willen. Zelfs de zeeman heeft dit principe gebruikt toen ze hun schoenen van 200 euro online brachten, maar er maar 500 exemplaren van maakten. Veel mensen waren niet geïnteresseerd, maar ze hadden maar 500 man nodig die wél geïnteresseerd waren, en die hadden ze zo gevonden. Kortom, als iets exclusief is dan zijn er altijd wel klanten die het product om die reden willen kopen.