Samenwerking met een Social Influencer
We hebben met meerdere social influencers samengewerkt, een erg modern idee. Die samenwerkingen verliepen als volgt: De social influencer waar je een afspraak mee hebt krijgt gratis jouw producten toegestuurd. Hij/zij doet daar vervolgens een review over op het platform waarop hij/zij actief is. Zo simpel is het.
Soms is het lastig om een influencer te vinden, die moet op een bepaalde manier wel bij je product passen. Ook zijn er influencers die een financiële compensatie willen voordat ze een post willen doen, wat het ook lastig maakt. Door het onbetaald te houden, houd je de post eerlijker omdat beide partijen niks te verliezen hebben. Is het wel betaald, maar vindt de influencer je product niks, dan kom je in een lastige situatie. De influencer wil dan niet liegen tegen zijn fans, omdat hij dan onbetrouwbaar over kan komen, het bedrijf wil een post online hebben omdat ze betaald hebben, maar die post moet wel eerlijk overkomen anders is hij niet aantrekkelijk genoeg.
Om dit alles te voorkomen hebben we het dan ook altijd gratis gehouden, met één voorwaarde: Vind je het wat, zouden we het fijn vinden als je er iets over post, vind je het niks post dan graag ook geen slechte review, daar hebben we allebei niet veel aan. Dit heeft meerdere keren goed gewerkt, influencers die enthousiast zijn posten graag over je product, en via analysaties is te zien dat de bijgevoegde link het ook goed doet. Social influencers spreken een bepaalde doelgroep aan, vooral jongeren zijn vaak gevoelig voor wat influencers zeggen en als je doelgroep dus jongeren is, is een samenwerking met een social influencer zeker aan te raden!
Een Onverwachte samenwerking
Ook hebben we wel eens een heel onverwachte samenwerking gedaan. De schrikreactie van het publiek moet dan aandacht voor je product trekken. Die samenwerkingen zijn vooral erg leuk om aan deel te nemen, omdat je zelf al weet wat voor een rare samenwerking eraan gaat komen.
Dit soort samenwerkingen werken het beste als je als bedrijf redelijk dezelfde doelen voor ogen hebt. Bijvoorbeeld: allebei een goede reputatie onder de consumenten. Als een bedrijf liever veel verkopen en een slechte naam heeft, terwijl jouw bedrijf liever een goede naam met iets minder verkopen heeft, probeer dan geen samenwerking. Samenwerkingen waarbij bedrijven wel dezelfde doelen hebben werken haast als versterkend effect. Als beide betrokken bedrijven een goede naam willen, hebben ze die onder consumenten vaak al. Werken ze dan samen, versterkt dit het consumentenbeeld meestal.