Search Engine Optimization (SEO)

SEO is een veel voorkomende term in de online-marketingwereld. Het staat voor Search Engine Optimization, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. Veel ondernemers zijn niet bekend met deze term. In deze blog zal uitgelegd worden wat SEO inhoudt.

Wat is het? 

SEO is een verzameling van verschillende technieken om de vindbaarheid van je website in Google te verbeteren. Het is dus gericht op het optimaliseren van je website voor de grote zoekmachine. Elke ondernemer wil namelijk dat zijn of haar website goed vindbaar is in Google en dus een zo hoog mogelijke positie verwerft. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je website, iets wat elke ondernemer wil. SEO bestaat eigenlijk uit een aantal handelingen. Dit zijn:

  • Optimaliseren naar belangrijkste zoekwoorden
  • Kwalitatief goede en duidelijke content schrijven
  • Linkbuilding
  • Gebruik van duidelijke META structuur

Hoe werken deze handelingen?

Zoekwoorden Optimalisatie

Je moet bij jezelf nadenken waarop jouw klanten zullen zoeken. Ze doen dit op bepaalde zoekwoorden. Het is jouw doel dat ze door middel van die zoekwoorden bij jouw website uitkomen. Je moet Google laten zien dat jouw website belangrijk is, waardoor Google je bij de belangrijkste zoekwoorden een hoge positie geeft. Als jij een schoenenwinkel hebt in Eindhoven, wil je dat jouw website als eerst getoond wordt op het moment dat iemand ‘schoenenwinkel Eindhoven’ intypt. Hierbij is het gebruik van de belangrijkste zoekwoorden in jouw content heel belangrijk. Zorg er echter wel voor dat de content kwalitatief goed blijft. 

Goede content schrijven

Dit sluit aan bij het einde van het vorige kopje. Zorg ervoor dat de content op je website wel goed leesbaar blijft voor de bezoeker. Een aantal jaar geleden kon je een hoge positie in Google verwerven door het strooien van zoekwoorden in je content, zonder dat deze content waardevol was om te lezen. Dit kan tegenwoordig niet meer. Google is voortaan in staat om de content ook op kwaliteit te beoordelen. Zo ziet Google hoe snel bezoekers doorklikken op je website en hoelang ze de website bezoeken. Zorg er dus voor dat mensen getriggerd worden om jouw content te lezen. 

Linkbuilding

Misschien wel de belangrijkste techniek binnen SEO is de linkbuilding. Google waardeert jouw website meer indien het linkje naar jouw website op meerdere pagina’s verschijnt. Let hier echter ook weer mee op. Sinds de introductie van Google Penguïn is Google veel beter in staat om de ‘valsspelers’ eruit te pikken. Zo is het nagenoeg niet meer mogelijk om het linkje naar jouw website op diverse andere websites, die ook van jou zijn, te zetten. Google ziet dan dat het IP-adres hetzelfde is, en straft je met een lage positie in Google. Maak dus gebruik van linktrading. 

Goede META structuur

Dit betreft de hele structuur van de website, het skelet. De content valt hier dus niet onder. Google gebruikt een soort robots om jouw website te scannen. Deze robots snappen jouw website beter indien deze optimaal is gestructureerd. Dit zal resulteren in een hogere positie in Google. Denk bij de structuur aan de opmaak van titels, URL’s en interne links.