Een bekende Youtuber die met een vliegmaatschappij op vakantie gaat. Een Instagrammer die haar nieuwe bank van een hip interieur merk laat zien. Of een Snapchatter die uit eten gaat bij een nieuw sushi restaurant in Amsterdam. Je kunt er niet meer omheen: bedrijven zetten social media influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten.En geef ze eens ongelijk. De resultaten zijn namelijk groots. Zo groot dat er zelfs sprake is van influencer marketing. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten? Je leest het hier.
Wat is een influencer?
Een social influencer is een persoon met heel veel volgers op social media. Door dit grote bereik is hij of zij in staat is om een specifieke doelgroep te bereiken, overtuigen en activeren. Social influencers bevinden zich onder andere op Instagram, YouTube, Snapchat, Facebook, TikTok, Twitter en blogs.
Hoe werkt influencer marketing?
Een social influencer post een video, foto, blog of tweet waarin een bepaald product of dienst naar voren komt. Meestal niet op een opvallende manier, maar op zo’n manier dat je echt denkt dat hij of zij zelf onder de indruk is van dit product. Er moet wel bij staan dat de foto of video gesponsord is. Dit kan gelukkig wel onopvallend met #spon onderaan de post. Met een mooie originele foto of een product placement van 10 seconden in een vlog van 5 minuten kun je al profiteren van de bekendheid van een vlogger. Op deze manier kunnen conversies behoorlijk toenemen en minstens zo belangrijk. Het vertrouwen in je merk wordt zo groter. Mensen zien dat de influencers blij zijn met de producten of diensten en willen het daardoor ook.
Goedkope manier van adverteren
Kosten voor offline advertenties kunnen best hoog oplopen en zijn niet goed meetbaar. Bij influencers kunnen de kosten lager liggen, zie je direct resultaat en is je bereik beter te meten. Afhankelijk van de influencer die je inschakelt ben je voor een grote campagne gemiddeld zo’n € 5.000 tot € 2,5 ton kwijt. Vanzelfsprekend mag je aan minder grote influencers minder betalen. Bijkomend voordeel is dat influencers vaak hun eigen content maken. Ze verzorgen zelf de styling of montage van video’s en foto’s die ze maken. Het enige wat jij moet doen, is de juiste producten leveren en zorgen voor een passende vergoeding. Het nadeel hiervan is wel dat je zelf minder controle hebt over wat er wordt gepost. Je kunt natuurlijk wel afspreken dat je van te voren akkoord wil geven.
Interessant of niet?
Voor alle bedrijven is influencer marketing interessant. Zolang je maar de passende influencer vindt. En daarnaast ook op het juiste kanaal. Bedenk goed wie jouw doelgroep is en waar ze zich bevinden. Iedereen is anno 2019 wel lid van een social media kanaal. Maar 50 plussers vind je bijvoorbeeld niet zo snel op snapchat, tieners wel. Daarentegen leent Facebook zich beter voor ouderen en vind je op Instagram gebruikers met diverse leeftijden.