Campagnecompany-Decembercampagne

Zo boost je jouw bedrijf met een decembercampagne

Pakjesavond, kerst en oud & nieuw zijn voor zowel consumenten als bedrijven een goed excuus om flink de knip open te trekken. Daarmee is de decembermaand voor veel merken en bedrijven ook een ideaal moment om te pieken met een gerichte campagne. Social media zijn daar ideale kanalen voor, maar ook met meer traditionele kanalen kunnen bedrijven hun omzet proberen te verhogen met zo’n campagne. Maar hoe doe je dat? Je leest het hier.

Het juiste moment

De meeste consumenten doen hun kerstinkopen in december. Volgens onderzoek van Facebook spenderen mensen in de aanloop naar de feestdagen steeds meer tijd op social media, waardoor december het juiste moment is om de doelgroep te bereiken. Wanneer je daadwerkelijk moet beginnen met het inzetten van een campagne is ook afhankelijk van je bedrijf en de branche waarin je zit. Met behulp van analytics kun je op basis van de momenten waarop in het verleden conversies werden gegenereerd bepalen wat voor jou het juiste moment is om in te zetten op de campagne.

Het juiste middel

Zo’n campagne is zelden toegespitst op enkel een middel. De sterkste campagnes zijn een combinatie van diverse marketingmiddelen, waardoor bijvoorbeeld social media, e-mailmarketing en traditionele media elkaar kunnen versterken. Met zo’n crossmediale campagne zorg je er dus voor dat je meer bereik voor je actie kunt genereren dan wanneer je op een middel inzet. Niet alleen doordat je op meerdere fronten zichtbaar bent, maar ook omdat je op die manier een beter verhaal kunt vertellen. Dat het belangrijk is om tenminste online zichtbaar te zijn, blijkt uit het feit dat steeds meer aankopen online gedaan worden. Social media spelen hier ook een steeds grotere rol in. Een duidelijke trend is daarnaast de stijging in het gebruik van mobiele apparaten. Volgens onderzoek van Ipsos vonden er in de kerstperiode van 2016 vonden er voor het eerst meer conversies plaats op mobiele apparaten dan op desktop computers. Het is dus erg belangrijk dat de middelen goed aansluiten bij deze trends.

De juiste content

Nadat de juiste middelen en het juiste moment zijn vastgesteld, kun je bepalen welke content daarbij past. De campagne moet inhoudelijk passen bij je merk, doelgroep, budget, marketingdoelstelling en andere factoren. Ook bij de content is het erg belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de trends omtrent mobiele apparaten. Zo moet de content verticaal vorm worden gegeven.