Social media marketing, hoe doe je dat nu goed in 2020?

Naarmate de jaren vorderen worden we als samenleving steeds digitaler. Dit geld het meest voor de jeugd. De jeugd is tegenwoordig niet meer van social media af te slaan en ze lijken wel met een telefoon in hun hand te leven. Voor heel veel bedrijven is dit een kans om deze doelgroep te bereiken. Het brengt echter ook uitdagingen met zich mee, want hoe ga je die doelgroep nu goed kunnen bereiken op social media? Hieronder lees je een aantal tips voor een succesvolle social media marketing strategie. 

Ken je doelgroep

Als bedrijf heb je vaak een aantal dominante doelgroepen voor je producten of diensten. Kies voor je social media marketing ook een duidelijke doelgroep. Bij iedere doelgroep passen namelijk anderen platformen en voor iedere doelgroep werken andere posts het best. Wanneer je de primaire doelgroep hebt bepaald moet je bedenken welke social media platformen het populairst zijn voor die doelgroep. Op die platformen moet je gaan opereren. Vervolgens moet je onderzoeken welke soorten posts het best werken voor je doelgroep. Dit kun je doen door te kijken welke soort posts je concurrenten vaak posten. Omdat ze deze vaak posten krijgen ze er hoogstwaarschijnlijk een goede respons op.

Wat ga je posten?

Nu je je doelgroep duidelijk hebt gesteld en een platform hebt gekozen wordt het tijd om te beslissen wat je allemaal gaat posten. Veel bedrijven gaan de fout in door alleen maar advertenties te posten en reclame te maken. Dit zal niet worden gewaardeerd door je klanten en je zult hier weinig succes mee behalen. Een regel die door veel social media marketeers gebruikt wordt is de 20/80 regel. Dit wil zeggen dat 20% van je posts daadwerkelijke advertenties zijn en 80% van je posts voor de bezoekende gebruiker is. Gebruik in je posts zoveel mogelijk multimedia. Dit wil zeggen dat je niet alleen gebruik maakt van tekst maar ook van fotos, video, gifs en nog veel meer. Dit houdt het fris en interessant voor de bezoeker. Denk tot slot ook aan de kwaliteit van de posts. Veel bedrijven worden zo enthousiast dat ze constant posten op hun social media kanalen. Dit zorgt vaak voor een mindere kwaliteit van je posts waardoor je minder relevant wordt. Blijf daarom actief, maar niet te actief en ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.