Met de juiste marketing kan een onderneming bijzonder snel groeien. De juiste marketing is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt een juist idee, een juiste aanpak en een focus op de juiste zaken om het op de juiste manier uit te voeren. In de meeste gevallen is het hierbij verstandig om de hulp in te schakelen van specialisten op een bepaald gebied.
Voor de marketingafdeling: de juiste werkwijze
De marketingafdeling van een grotere onderneming is constant bezig om specifieke producten of diensten op de juiste manier neer te zetten richting de buitenwereld, daarbij het juiste beeld over te brengen en zo veel mogelijk klanten aan te trekken. Dit is doorgaans een groot project dat bestaat uit diverse kleinere vraagstukken.
Steeds vaker passen onderneming hier de zogenaamde scrum-methode toe, waarbij er in kleine teams in zogenaamde sprints wordt gewerkt. Aan het einde van een dergelijke sprint wordt een (sub)project afgerond. Scrum helpt om doelgericht te werk te gaan, het overzicht te behouden en meetbare doelstellingen vast te stellen. Het is verstandig om een scrum cursus te volgen hiervoor. Het resultaat is een geoliede machine die de marketing beter uitvoert dan voorheen.
Internet marketing: is het relevant?
Het directe antwoord is: ja, dat is relevant. Voor vrijwel iedere onderneming liggen er kansen op het internet. Je hoeft geen webshop te zijn om je bezig te houden met online marketing, want er bestaat inmiddels geen werkveld meer waar er geen kansen liggen op het online domein. Je kunt met online marketing een website lanceren die goed vindbaar is en zo nieuwe doelgroepen weet te bereiken die je anders waarschijnlijk niet of in elk geval minder goed zou kunnen bereiken.
Daarnaast kun je online marketing gebruiken om jezelf meer te profileren en zichtbaarder te zijn. Door meer contactmomenten te creëren, komt een (potentiële) klant vaker met langs je merk, wat doorgaans leidt tot een verhoogde kans op een aankoop.
Zorg voor de juiste focus
Er bestaan ontzettend veel marketingkanalen: buitenreclame, kranten, radio, televisie, social media, Google, apps en nog veel meer. De kunst zit hem in het onderscheiden van de kanalen die voor jou het meest relevant zijn. Hiervoor is het belangrijk om de doelgroep zo goed mogelijk te kennen. Door te weten wie er tot jouw doelgroep behoort, wordt het makkelijker om de juiste kanalen te herkennen. Aan de hand hiervan kunnen, al dan niet in samenwerking met specialisten, campagnes opgezet worden in deze kanalen. Zo is de kans op een winstgevende campagne een stuk groter dan wanneer je lukraak campagnes start op verschillende kanalen, zonder precies te weten wie dit kanaal gebruikt en of deze mensen behoren tot jouw doelgroep.