Marketing automation is een tool die je marketing activiteit in een (automatische) sneltrein zet. In deze blog gaan wij je uitleggen wat het nu echt is, of het is iets voor jouw bedrijf is en wat het nut er nu echt van is.
Wat is marketing automation?
Marketing automation is zoals het woord al zegt je automatiseert je marketing activiteiten. Door een marketing automation systeem op te zetten, communiceer je de juiste boodschap op het juiste moment waardoor een actie van de klant (vaak) sneller wordt genomen.
Het doel van marketing automation is dan ook om het zo vroeg mogelijk awareness te creëren bij je (potentiële) klanten. Je komt in contact met deze groep door het weggeven van waardevolle informatie die mensen willen hebben. Denk hierbij aan e-book, spreadsheet of een stappenplan. Wanneer mensen dit bestand willen downloaden zijn ze verplicht om hun e-mailadres, naam en eventueel de specifieke interesse achter te laten.
Is marketing automation voor mij?
Veel lezers vragen het zich af. Is het voor mij zinvol om een marketing automation systeem aan te sluiten. Is het wel rendabel? Ben ik niet te klein om zo’n geavanceerd systeem aan te schaffen? De vuistregel bij marketing automation is dat je met zoveel mogelijk informatie het beste kan presteren. Dus, wanneer je al veel leads hebt, maar je bedrijf doet nog te weinig met de ‘warme’ leads is het een idee om marketing automation te gebruiken.
Functies van marketing automation
Binnen marketing automation hebben we een aantal verschillende functies die zinvol kunnen zijn voor jouw bedrijf.
Functie 1: Lead grading
Lead grading is simpel gezegd het sorteren van je leads die binnen zijn gekomen. De marketing automation herkent hoe belangrijk de lead is en geeft hier een cijfer aan.
Functie 2: Lead scoring
Bij lead scoring geef je je leads een bepaalde score wanneer ze de lead bepaalde taken uitvoert. Denk bij taken aan: het downloaden van je e-book, bepaalde tijd op je website besteden of zelfs contact opnemen met je bedrijf.