Stel je voor: je hebt een leuke e-commerce winkel gerealiseerd dankzij jouw digitale marketinginspanningen, gericht op het binnenhalen van nieuwe leads. Je website heeft duidelijke oproepen tot actie, met af en toe promoties om nieuwe klanten binnen te halen. Je hebt actieve sociale media-accounts die jouw merk en je nieuwste producten promoten.
Je doet dit allemaal om de omzet te maximaliseren, maar in werkelijkheid moet je denken aan het grotere geheel.
Bovenstaande strategie werkt absoluut, maar het probleem is dat het alleen gericht is op het werven van nieuwe klanten. Als je echt een duurzamere marketingstrategie wilt, moet je bestaande klanten in dat grotere geheel voegen via loyaliteitsmarketing.
Wat is loyalty marketing?
Loyalty marketing is een strategie die klanten aanmoedigt om steeds opnieuw zaken te doen. Meestal gaat het bij deze strategieën om het stimuleren van aankopen en het opbouwen van klantloyaliteit. Loyaliteitsmarketing is namelijk gericht op het terughalen en behouden van bestaande en eerdere klanten met initiatieven en prikkels.
Hoe gebruik je loyalty marketing om je merk te laten groeien?
Klantloyaliteit is lastig, omdat klanten niet gebonden zijn aan iets om bij jou te blijven. Een loyale klant kan om een heleboel verschillende redenen naar een ander merk overstappen. Een ander merk kan toegankelijker zijn, of ze willen gewoon iets nieuws uitproberen. Er kan ook een betere aanbieding zijn, of gunstigere tarieven dan bij jou.
Maar er zijn marketingstrategieën voor loyalty marketing die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw klanten zo lang mogelijk bij je blijven.
Feedback van klanten
Het is normaal in het bedrijfsleven dat klanten komen en gaan. Echter, in de wereld van de marketeer en de bedrijfseigenaar is het van groot belang om kwaadsprekerij te minimaliseren. Dat kun je pas doen als je weet waarom ze vertrekken. Ook is het belangrijk om de keerzijde van die vraag te stellen: waarom blijven jouw huidige klanten?
Er zijn enkele verschillende strategieën om klanten deze feedback te geven:
- Via sociale media
- Klanttevredenheidsonderzoeken
- Vragen om een beoordeling
Sociale media
Wanneer klanten jouw producten gebruiken, zullen ze er een mening over vormen. De beste manier erachter te komen hoe ze erover denken, is om kanalen te bieden die ze kunnen gebruiken om je te informeren. Sociale media kanalen kunnen hiervoor een uitkomst zijn.
Klanttevredenheidsonderzoeken
Om een beter inzicht te krijgen in hoe je klanten zich voelen, is het goed om proactief te zijn en ernaar te vragen. Klanttevredenheidsonderzoeken zijn een eenvoudige manier om feedback van klanten te krijgen. Wanneer een klanttevredenheidsonderzoek op het juiste moment wordt verzonden (bijvoorbeeld een paar dagen na de levering van het product, zullen klanten het niet opdringerig vinden en kunnen ze een opmerking achterlaten waar jij iets aan hebt.
Vragen om een beoordeling
Na een transactie kun je ook om een beoordeling vragen. In tegenstelling tot de meeste feedback of antwoorden op enquêtes, zijn beoordelingen openbaar en helpen ze andere potentiële klanten bij hun besluitvorming.
Stimuleer terugkerende klanten met beloningsprogramma’s
Zoals eerder vermeld, kunnen klanten soms loyaal zijn maar toch overstappen naar een ander merk dat goedkoper of nieuwer is. Loyaliteit is dynamisch; je moet klanten een reden geven om terug te blijven komen. Het hebben van een loyaliteitsprogramma is een concrete manier om klanten aan te moedigen om bij jou te blijven.
De sleutel tot een effectief loyaliteitsprogramma is dat je klanten zich speciaal voelen wanneer ze iets kopen bij je. Of het nu gaat om verjaardagsaanbiedingen, exclusieve promoties of gratis lessen, maak het je missie om je klanten het gevoel te geven dat ze iets heel speciaals met jouw merk hebben verdiend.