Als je kijkt naar de kleine bedrijven bij jou in de buurt, valt op dat er weinig gebruik maken van online marketing. Deze bedrijven beschikken vaak over een website, maar kiezen er toch voor om niks te doen met SEO, SEA of andere online marketing technieken. De argumenten die vaak terugkomen zijn dat het te duur is, of teveel tijd in beslag neemt. Hieronder wordt uitgelegd waarom lokale ondernemingen toch gebruik moeten maken van online marketing.
Vindbaarheid
Als een potentiële klant googled op jouw bedrijfsnaam, dan wil je dat je makkelijk gevonden wordt. Als het de consument moeilijk wordt gemaakt om op je website te komen, is de kans een stuk groter dat de klant afhaakt en naar de concurrent gaat. Door met goede zoekwoorden te werken die aansluiten op de doelgroep, kun je er voor zorgen dat je een stuk beter vindbaar wordt in Google.
Concurrentie
De concurrentie speelt natuurlijk ook een belangrijke rol bij het overgaan op online marketing. Als de concurrentie hier namelijk wel gebruik van maakt en jij niet, dan hebben zij een voorsprong doordat ze wel goed gevonden worden. Als de concurrentie nog geen gebruik maakt van online marketing, is het de uitgelezen mogelijkheid om deze voorsprong op te bouwen door te starten met online marketing. In beide gevallen is het dus verstandig om hiermee aan de slag te gaan.
Online marketing is de toekomst
Online marketing is de laatste jaren ontzettend hard gegroeid en zal alleen maar verder gaan groeien. Internet wordt alleen maar groter en groter, terwijl de offline markt juist enorm aan het krimpen is. De klant geeft steeds vaker de voorkeur aan online boven offline. Als bedrijf is het noodzakelijk om hierin mee te gaan, anders loop je het risico om uit de markt gedrukt te worden door de concurrentie.