Youtube is nog steeds één van de bekendste kanalen. Naast dat het erg bekend is het ook een groot platform waardoor je snel veel mensen kunt bereiken. Het klinkt erg ingewikkeld om te adverteren via Youtube, maar dat valt best mee. In deze blog vertel ik je alles over het adverteren in Youtube.
Diverse doelgroep
Veel mensen hebben de perceptie dat alleen de jongeren doelgroep aanwezig is op het platform. Je hebt zeker gelijk dat de jongere doelgroep aanwezig is op doelgroep. Van de 15 tot 20 jarige is bijna 90% actief op Youtube. Daarnaast zijn oudere generaties ook actief. Bijna 75% van de 20 tot 40 jarige en meer dan 50% van de 40 tot 65 jarige zit op Youtube, dat had je niet gedacht hè.
Soorten advertenties
Als je dacht dat er maar één manier van adverteren was dan heb je het mis. Inmiddels kun je op wel 6 manieren adverteren:
- TrueView advertenties (mogelijkheid tot overslaan)
TrueView advertenties kunnen na 5 seconden worden overgeslagen. Deze video’s kunnen zowel voor, tijdens als na de video verschijnen.
- Videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen
deze advertenties duren 15 tot 20 seconden en kunnen niet worden overgeslagen. Ze kunnen niet zoals bij Trueview kan het voor, tijdens en na de video plaatsvinden. Deze manier van adverteren levert wel irritatie op bij de kijker omdat die niet kan worden overgeslagen
- Bumperadvertenties
Bumperadvertenties zijn korte advertenties die 6 seconden duren. Dit type advertenties vereist een stuk meer creativiteit omdat er maar een zeer korte tijd is van zichtbaarheid. Deze advertentie kan niet worden overgeslagen.
- Overlay-advertenties
Een overlay-advertentie is zichtbaar in de onderste 20% van een video, kan worden weergegeven als een traditionele banner. Kan ook in de vorm van tekst of een plaatje zijn
- Display-advertenties
Display-advertenties worden laten zien bij de aanbevolen video’s, begint niet automatisch te spelen.
Specifiek targeten
Youtube biedt de mogelijk om specifiek te targeten wat het platform heel effectief maakt. Je hebt dus weinig kosten aan mensen die toch niet in je doelgroep horen. Een aantal target mogelijkheden zijn: Leeftijd, geslacht, affiniteit, zoekwoorden, plaatsingen, in-market, levensgebeurtenissen en remarketing. Sommige van hierboven hebben weinig uitleg nodig maar ik pak er een aantal uit die erg handig zijn om te weten.
In-market
In market adverteren is een heel efficiënte manier van adverteren. Je advertentie wordt namelijk alleen getoond aan mensen die sterke interesse hebben getoond in een vergelijkbaar product. Je weet dus sowieso dat diegene warm is voor een aankoop!
Re-marketing
Omdat Youtube eigendom is van Google is er veel meer data beschikbaar. Zo worden advertenties ook getoond aan mensen die al interesse hebben getoond in de zoekmachine of via apps.
Kosten
De kosten voor het adverteren zijn afhankelijk van je manier van adverteren, echter is er wel een vuistregel: de cost per view ongeveer tussen de 10 en 30 cent kost.