Mobielvriendelijke websites zijn tegenwoordig steeds belangrijker. Steeds meer zoekgedrag op internet komt namelijk van de telefoon. Maar niet alleen het zoekgedrag neemt toe. Het koopgedrag neemt ook toe. Volgens een onderzoek wordt tegenwoordig maar liefst 39% van de verkopen in Nederland via telefoon gedaan. Steeds meer merken kiezen echter naast hun mobiele site ook een app waarin de consument aankopen kan doen. Maar is dit beter dan een mobiele website?
Voordelen van een app
Het gebruik van mobiele websites ten opzichte van mobiele apps neemt af. Apps worden dus steeds meer gebruikt. Daarnaast is het zo dat gebruikers van een app sneller terug gaan naar de webshop. Ook het aantal aankopen is via een app een stuk hoger dan een site. Als je naar deze punten kijkt zou het logisch zijn om een app te maken. Een app zorgt namelijk voor loyalere klanten en een hoger conversiepercentage. Toch heeft een app ook een aantal nadelen.
Nadelen van een app
Het kost erg veel tijd en geld om een app te maken. Je bent al snel €20.000,- kwijt wanneer je app laat ontwikkelen en voordat van je de voordelen kan profiteren ben je nog veel meer kwijt. Er zijn wel manieren om meer rendement op je app te hebben. Je kan bijvoorbeeld je app geld laten kosten. Het probleem hierbij is alleen dat het klanten juist weer afschrikt. Ook zorgt een mobiele app minder voor nieuwe klanten omdat potentiële klanten de app nog moeten downloaden. Het komt er dus vaak op neer dat het optimaliseren van je mobiele website een stuk goedkoper en eenvoudiger is.
Conclusie
Er zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen voordat je kiest tussen het maken van een app of het optimaliseren van je mobiele website. Heb ik de mogelijkheid om een investering te maken in een app? Hoeveel levert een app mij voldoende op? Als het antwoordt op allebei de vragen nee is dan kun je beter geen app gaan maken. Kies er dan voor om je mobiele website te optimaliseren en gebruiksvriendelijker te maken. Voor het behouden van klanten en de upselling van je huidige klanten kan een app erg goed zijn, maar voor het aantrekken van nieuwe klanten is een mobiele website vaak beter.