Een webapplicatie is een interactief computerprogramma, gebouwd met webtechnologieën die in staat is bestanden op te slaan en gegevens kan manipuleren. Webapplicaties worden gebruikt door een team of een individuele gebruiker, waarvan de taken allemaal op het internet worden uitgevoerd. Gmail is een goed voorbeeld van een webapplicatie.
De voorwaarden van het bouwen van een webapplicatie
Als je een webapplicatie wilt gaan bouwen, heb je kennis nodig van bepaalde programmeertalen. Denk hierbij aan Back-end, Web front-end en DevOps. Mocht je hier geen kennis over beschikken; geeft niets. Je kunt online heel veel informatie vinden met betrekking tot deze programmeertalen of je kunt een digitaal bureau inhuren die over specialisten beschikt.
Stappenplan
Als je een webapplicatie wilt bouwen, is het uiteraard van belang dat je met een goed idee komt. Om dit idee goed uit te werken, kun je een stappenplan opzetten:
1. Het idee
2. Het ontwerp
3. Ontwikkeling
4. Lancering
1. Het idee
Voordat je een web-applicatie bouwt, moet je eerst begrijpen wat je van plan bent om te bouwen en waarom. Dit gedeelte is voor de meeste mensen het moeilijkste deel. Je idee moet voortkomen uit het oplossen van iemands probleem (of een probleem die je zelf ervaren hebt). Ook moet het idee iets zijn wat je interessant vindt. Interesse hebben in iets geeft de motivatie die vereist is om een idee tot leven te wekken.
2. Het ontwerp
Als je stap 1 voltooid hebt, heb een idee van wat voor web-app je wilt gaan bouwen, wie de gebruikers zijn en welke functies het zal hebben. Begin nu met het schetsen van het ontwerp. Houd bij het schetsen rekening met het volgende:
- Navigatie
- Uitstraling
- Vormgeving
- Branding
- Knoppen
- Overige interactieve elementen
Schets verschillende versies van de applicatie en noteer hoe het zou moeten werken. Door te noteren kun je verduidelijken en begrijpen waarom je bepaalde elementen in een later stadium hebt ontworpen.
3. Ontwikkeling
Nu je ongeveer de functionaliteit bepaald hebt van de webapplicatie, is het nu tijd om te bepalen welke informatie je in de database gaat opslaan. Een database is simpelweg een verzameling van gegevens. Gegevens kunnen worden opgeslagen op schijf, of in het geheugen op een server (of beide). Ga nu bepalen wat voor database-type je nodig hebt voor de webapplicatie en hoe deze data ingedeeld gaat worden. Vergeet de database ook niet goed te beveiligen! Ga daarna aan de slag met het frontend (de visuele elementen), backend (datamanagement) en het hosting gedeelte (het draaien van de app op een server).
4. Lancering
Je hebt idee gevonden, het gevalideerd, de webapplicatie ontworpen, ontwikkeld en een hostingprovider gekozen. Nu is het tijd om de applicatie te lanceren en de applicatie vanuit de bron naar je hostingprovider te zetten.