Augmented reality: dit is waar de kansen liggen voor marketing

Augmented reality, ook wel afgekort als AR, is de marketingtool van de toekomst. Maar wat is het precies? En vooral: hoe pas je het toe in je marketing. AR biedt je nu al volop kansen en mogelijkheden om marketing naar een hoger niveau te tillen. Tijd om er mee aan de slag te gaan dus! 

Wat is augmented reality? 

Augmented reality legt een virtuele laag over een fysieke omgeving, dit wordt vaak gedaan met behulp van een smartphone. Misschien ken je dit al van de game Pokémon Go. Je filmt dus de buitenomgeving met je smartphone en ziet een virtuele iets op je telefoon verschijnen. Zoals de pokemons die verschijnen in beeld als je door de grote stad loopt. Maar natuurlijk wordt AR niet alleen gebruikt in games. Ook voor marketeers liggen er kansen binnen augmented reality. 

Hoe pas je het toe in marketing?

Een aantal voorbeelden van AR die nu al toegepast worden in marketing zie je bij de Bijenkorf in Amsterdam. Ze hebben in samenwerking met Snapchat een virtuele filter ontworpen waarmee je de kleur van het gebouw kan veranderen. Dit speelt in op de beleving van de potentiële klant. Daarnaast zorgt AR er ook voor dat een boodschap beter blijft hangen, het is nieuw, dus vooral voor de generatie gen Z is dit een hele goede truc om de aandachtsspanne hoog te houden. Er zijn zelfs cijfers bekend van een aandachtsspanne van 83 seconde! 

Welke kansen zijn er nog meer? 

Naast dat augmented reality nieuw is en inspeelt op de beleving is er nog een kans voor marketeers. Namelijk de laagdrempeligheid van AR. Virtual reality is namelijk ook bekend, maar hiervoor moet je een VR bril dragen. Laat nou net AR het gemak hebben dat je het kan toepassen met alleen een smartphone. Tegenwoordig heeft iedereen altijd een smartphone bij, vooral de jongere generatie. Daarnaast zie je ook in het voorbeeld hierboven van Snapchat en de Bijenkorf de match met social media. Vooral Snapchat doet het heel goed op dit gebied. Er is dus een redelijk makkelijke manier voor marketeers om een AR lens te maken en deze te integreren in snapchat.