AIDA model – Beslisproces van de consument

Het AIDA model betreft het beslissingsproces van de consument voor de aanschaf van een product of dienst. AIDA staat voor attention, interest, desire en action. Door middel van dit model kunnen bedrijven het keuzegedrag van de consument beter begrijpen en hierop inspelen bij de verkoop van een product. In dit artikel zal het AIDA model nader worden uitgelegd.

Waar staan de letters voor?

De eerste A staat voor attention (aandacht). De ondernemer moet ervoor zorgen dat het product onder de aandacht valt bij de consumenten. Als de consumenten niet weten dat het product er is zullen ze het ook niet kopen. De I staat voor interest (interesse). Nadat het product onder de aandacht is gevallen bij de consument raakt de koper geïnteresseerd. Hierna volgt het verlangen, de D van desire. De consument ziet dat de aankoop van het product voordelen met zich meebrengt en wil het gaan kopen. De consument gaat zich oriënteren op het product. Hierna volgt de actie, de A van action. De consument heeft de beslissing genomen het product aan te schaffen. Het is nu de taak van de ondernemer ervoor te zorgen dat het product snel en goed geleverd kan worden. 

Herhaling belangrijk

Het model laat zien dat reclame een sterk marketingmiddel is als het herhaald wordt. De consument zal na één reclame niet meteen van plan zijn het product te kopen. De oplossing hiervoor is massacommunicatie. De consument moet vaker en op meer plaatsen met jouw product geconfronteerd worden. Het is daarnaast heel belangrijk dat het product beschikbaar is voor de consument. Dit wijst terug op de p van plaats in de marketingmix. Er moet een plek zijn voor de consument om het product aan te schaffen, of dit nou online of in een winkel is. 

Aanvullingen op het model

Het is en blijft natuurlijk een model. Dit kan in de werkelijkheid anders uitpakken. Het model kan daarom ook afwijken. Zo kan het ook een DAIA model zijn. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het uitzoeken van een eettentje als je honger hebt. Dit beslissingsmodel begint met het verlangen naar eten. Daarna komt de aandacht van een tentje wat er goed uitziet. Na het zien van de prijzen zal wellicht de actie van het kopen plaatsvinden. Daarnaast kan het AIDA model veranderen in het AIDAS model. De letter S staat voor satisfaction. Door een goede klantenservice kun je er als ondernemer voor zorgen dat aankopen herhaalaankopen worden en de consument jouw product of dienst dus nogmaals zal kopen.