Social media wordt niet langer genegeerd in onze samenleving. Sociale media worden steeds belangrijker voor bedrijven. Maar wil je je doelgroep echt direct bereiken? Dan is het misschien tijd om betaalde posts te publiceren. Met zoveel content die elke dag op sociale media wordt gepost, is het bijna onmogelijk om de juiste mensen te bereiken. Vervolgens moet u ook rekening houden met het algoritme voor het verbergen van berichten die u op Facebook bekijken.
U kunt een groot deel van deze concurrentie en dit algoritme vermijden door in te zetten op sociale media-activiteiten, om welke social media het dan ook gaat. Je moet immers (vaak niet eens veel) betalen om een specifieke doelgroep te bereiken. Het gebruik van sociale media-activiteiten zoals professionals is nog steeds een probleem. Daarom hebben we alle kennisbanken en ondervraagde experts doorlopen om de definitieve lijst met tips te verzamelen. Lees verder om te zien hoe het afloopt!
Tip 1: Maak aparte content voor elk kanaal
In een oogwenk is het misschien gemakkelijk om een artikel te schrijven en elk kanaal te doorlopen, maar het is niet effectief. Elk kanaal heeft een andere doelgroep en je posts moeten op dat onderwerp zijn afgestemd. Deze techniek is geschikt voor natuurlijk posten (geen betaling), meer als je begint met adverteren. Het is zeker een schande om geld in een bericht te stoppen waarmee je niemand aanspreekt.
Tip 2: Probeer regelmatig nieuwe content uit
We kunnen het belang van consistentie in communicatie niet genoeg benadrukken – u wilt dat uw (potentiële) klanten u herkennen aan hun stem en bedrijfsimago. Maar zorg ervoor dat uw inhoud niet saai is. Als u nog steeds exact dezelfde advertentie ziet, bladert u er zonder na te denken voorbij. Blijf dus stimuleren!
Tip 3: Google Analytics
Een meer technische truc: gebruik natuurlijk altijd Google Analytics en de analyse van het kanaal zelf om uw berichten en campagnes te analyseren. Op deze manier kun je duidelijk zien welke van toepassing zijn op welke doelgroep en welke ongeldig zijn. Als je dit consequent doet, vind je uiteindelijk de perfecte social media formule voor jouw bedrijf.
Tip 4: UTM-code
Vergeet niet om, beginnend bij de vorige tip, altijd UTM-tags te gebruiken in links die in berichten zijn geplaatst. Zo kan Google Analytics de bron van bezoekers registreren en weet je precies welke posts geldig zijn en welke niet. Een aanrader is Campaign URL Builder.
Tip 5: visuele effecten, visuele effecten, visuele effecten
Slechts 10% van de mensen onthoudt uw tekst binnen 3 dagen. Als je goede en passende afbeeldingen gebruikt, is de verhouding al 65%! Daarnaast helpen visuele effecten ook om uw boodschap beter over te brengen. En heb je tijd om een video te maken? Dat is nog beter!