Met allerlei veranderingen en evoluties van moderne technologieën doen kleine en middelgrote bedrijven werkelijk alles wat ze kunnen om bij te blijven. Bedrijven van de oude stempel veranderen hun stugge bedrijfsmodel in een online model. De ouderwetse marketinginspanningen worden nu aangevuld met allerlei hippe digitale marketingstrategieën. Het gebeurd allemaal om online terrein te boeken.
Online marketing nivelleert het speelveld
De tijd dat online marketing campagnes alleen bedoeld was voor grote bedrijven en multinationals is gelukkig voorbij. Digitale marketing brengt het speelveld in evenwicht en biedt kleine en middelgrote ondernemingen de kans om te concurreren tegen de grote jongens. Daarnaast zijn dure callcenters en fysieke kantoren niet meer nodig om de concurrentie aan te kunnen. Effectieve online marketing kan ook worden verricht door kleine slagvaardige partijen.
Meer interactie met de doelgroep
Een van de redenen waarom online marketing de traditionele marketingkanalen overneemt, is de kracht om realtime met de doelgroep te kunnen communiceren. Betrokkenheid is daarbij het sleutelwoord. Door voldoende interactie kan je er echt achter komen wat je doelgroep wilt. Een simpele post met veel reacties op Facebook kan al een hoop nieuwe inzichten bieden. En wat te denken van een Q&A webinar waarin je live contact hebt met je doelgroep? Bedrijven weten beter dan ooit wat hun klanten willen.
De klant is altijd en overal te bereiken door de smartphone
Hoe intensief het gemiddelde smartphonegebruik is hoeven we niet uit te leggen. Het ene percentage is nog hoger dan het andere, maar allemaal zeggen ze hetzelfde: de smartphone gebruiker dicieert. Deze ontwikkeling heeft het speelveld compleet veranderd: bestellingen kunnen vanuit de broekzak worden geplaatst, online advertenties zijn aangepast aan het smartphonegebruik, en de invloed van video advertenties enorm. Online marketing verandert mee met de gebruiker. En als die mobiel is, dan is online marketing dat ook.
Vertrouwen opbouwen gaat sneller dan ooit
Sociale media zijn het digitale gezicht van bedrijven en door de transportatie kunnen gebruikers vrijuit hun meningen en ervaringen over producten, merken en bedrijven delen. Als je dat als bedrijf slim weet aan te pakken, dan zorg je ervoor dat jouw doelgroep uitgroeit tot ambassadeur van jouw product. Bega jij een flater? Dan zal iedereen het weten ook. Echter door openheid en interactie met jouw doelgroep heb je alle online sleutels in handen om vertrouwen te wekken. En hoe meer vertrouwen, hoe sneller ze bij jou zullen bestellen.