Wat is linkbuilding ?

Wanneer u actief bent in de marketing, zult u vast het woord linkbuilding wel eens voorbij hebben horen komen. Dan vraagt u zichzelf vast af: “maar wat is linkbuilding nu precies?”. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar de eigen site verwijzen. Linkbuilding heeft als doel om meer bezoekers op websites te krijgen.

Daarnaast is linkbuilding van essentieel belang voor de vindbaarheid in Google. Google ziet links van andere websites naar uw website als stemmen.  Als u meer stemmen krijgt, krijgt u ook meer waardering van Google. Deze waardering zorgt ervoor dat u beter scoort in de zoekmachines dan websites die weinig backlinks hebben. Bij linkbuilding zijn er een aantal do’s en don’ts. Hieronder kunt u over de do’s en don’ts meer lezen.

Do’s

De ABC-ruil methode is een methode waarbij de waardering van Google toeneemt en u beter scoort in de zoekmachine. De ABC- ruil methode houdt in dat website A een linkje plaatst voor website B en website B een link op website C. Hierdoor krijgt u een driehoek van linkverwijzingen. Wanneer je de ABC-ruil moet de toepast lijkt het voor Google dat je zo organisch mogelijk bezig bent, wat ervoor zorgt dat je beter scoort in Google.

Een andere do bij linkbuilding, is dat u de website waarop u de link wilt plaatsen goed analyseert. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw linkwaarde zo hoog mogelijk wordt. De linkwaarde wordt gebaseerd op de RAT-factoren. De ‘R’ van Relevance, de hoogte van de relevantie van de andere website tot uw website. De ‘A’ van Autohority, de autoriteitsscore van de andere website. En tot slot de ‘T’ van Transfer, dit is het aandeel van de waarde die uw link ontvangt bij een plaatsing op de desbetreffende pagina. Voor het analyseren van de RAT-factoren van een website kunt u gebruik maken van een aantal handige tools. Deze handige tools zijn Majestic SEO, Moz en Linkbird.

Don’ts

Bij het linkbuilden zijn er ook een aantal don’ts. De eerste don’t is, plaats niet meerdere links op een domein. Links afkomstig van hetzelfde domein zijn minder waard en kunnen zelf leiden tot penalty’s van Google. Ga dus niet bij een ruil meerdere links naar uw pagina plaatsen op dezelfde website of op een website afkomstig vanuit dezelfde hosting. Ook al zijn het verschillende websites , wanneer de hosting hetzelfde is, wordt dit nog steeds gezien als een domein.

Een andere don’t is dat u niet moet vasthouden aan een bepaald aantal links die u per maand wilt plaatsen. Een hoeveelheid links zegt namelijk helemaal niets. U kunt beter een waardevolle link op een website plaatsen met een goede verdeling van de RAT-factoren, dan 50 links plaatsen waarin deze factoren niet goed verdeeld zijn. Laat u dus nooit leiden door kwantiteit, maar ga voor kwaliteit.